Első helyen a Gugliban? 1. A Google találati lista működése

Minél előrébb szerepelni a kereső által kiadott listában… minden weboldal tulajdonosnak ez az egyik célja manapság, hiszen az Interneten szörfözők nagy része használ keresőt (szerintem Te is közéjük tartozol), ami sok-sok találatot ad ki lapozható oldalakon keresztül egy adott témában, egy adott keresőszóra. És a keresőt használó Neten szörfözők nagy része a találatok olvasásában nem megy tovább az első oldalnál, az első pár találatnál, csak ha nagyon égető a problémája, és nem talál ott semmi használhatót. (ez alól kivételt képeznek azok, akik jól tudják használni a keresőt, de ma még talán ők a kisebbség…) De vajon be lehet-e kerülni az első helyre, és vajon hogyan, és mennyi időre? És fontos-e mindenáron elsőnek lenni? Ez a cikk ezt járja körbe.Gugli

Lehet, hogy még mindig kínaiul hangzik számodra az a fogalom, hogy “keresőoptimalizálás” (angolul Search Engine Optimalization, SEO), pedig jobb, ha elkezdesz vele barátkozni. Hogy mi is az? Nagyon dióhéjban az a tevékenység, amely során a keresők (Google, Yahoo, stb.) számára jobban elérhetővé, bejárhatóvá, átláthatóvá, keresőbaráttá tesszük a honlapot. Hogy aki keres a Neten a problémája-igénye megoldása érdekében, ránk találjon, és éppen azt az információt találja meg, amire szüksége van. Mert ha nem találja meg, és semmi mást nem talál, ami hasznos neki, akkor továbbáll.

A keresőbarát honlapoknak az a jutalma, hogy a keresők szeretik őket, és a keresési listájukban előre helyezik, priorizálják, előnyben részesítik. Így lehet bekerülni az első 10 találatba, az első oldalra, ami rangos pozíció – szerintem. Mert itt nagyobb a valószínűsége, hogy a kereső ember megtalál minket.

Gugli_talalatok

Olyan ez, mint amikor az Olimpián azok az úszók nyernek érmet, akik a leggyorsabban úsznak. És a Gugli olimpia minden nap lezajlik, mert minden valamire való honlap napról-napra változik, aktualizálódik, fejlesztődik, szebb és jobb lesz, és versenyez is egymással (ha a Te honlapod nem ilyen, de mégis előrébb szeretnél vele kerülni, akkor érdemes edzened – segítünk benne, katt ide!).

A keresőoptimalizálásnak számos összetevője van, én most csak a keresőszavakról (címkék, kulcsszavak) szeretnék írni, a többi összetevő majd egy másik blog tartalma lesz.

Két nagyon fontos tapasztalatot osztok meg Veled a keresőszavakról:

  • Az első: kezdő blogger koromban, néhány évvel ezelőtt én sem nagyon tudtam, mit kezdjek a “címkék”, illetve a “kulcsszavak” mezővel, amit a blog mellett ki lehetett tölteni. Fogalmam sem volt, hogy eszik-e vagy isszák őket. Töltögettem, töltögettem a rubrikát, írogattam bele olyan szavakat, amiket én használtam a Lelki rendrakás blogokban, amikről írtam, amiket fontosnak tartottam: “elvárás”, “öröm”, stb. Aztán egyszer csak, mintha villanyt gyújtottak volna a fejemben, és/vagy beérett volna a marketing tudásom, megnéztem a honlap látogatottsági statisztikáját. Láttam többek között azt, hogy hányan nézik meg az oldalt naponta (azaz, mekkora a látogatottsága), és láttam, hogy milyen kulcsszavakra találnak a honlapra a keresőből a látogatók (“stresszoldás”, “szorongás oldás”, stb.). Ezek egyáltalán nem azok voltak, amiket én használtam! Hoppá, ez fele sem tréfa! Onnantól már egyenes út volt ahhoz, hogy célzottan azokat a szavakat használjam és ilyen témákban írjak, hiszen erre keresnek, erre van kereslet. És még további szavakat is keressek! Ekkor a látogatottság nagyon meredeken elkezdett emelkedni!Gugli_kereses
  • A második: néhány héttel ezelőtt egy Facebook fórumban azt olvastam, hogy valaki egy “statikus” (nem folyamatosan frissülő) honlapra kötött szerződést egy keresőoptimalizáló céggel, akik havi 70 ezer forint (!?!?!?!?) sikerdíj fejében megígérték a honlaptulajdonosnak, hogy a honlapja 3 keresőszóra mindig benne lesz az első 3 találatban. Rögtön megnéztem a honlapot, hogy teljesül-e a sikerdíj kifizetésének a feltétele – a közelében sem voltak. Egyáltalán nem csodálkoztam rajta: statikus, nem változó honlappal, hirdetés nélkül bekerülni az első három találatba szerintem nagyon reménytelen vállalkozás, kb. olyan, mint edzés nélkül abban reménykedni, hogy megnyerem az olimpiai úszóversenyt… Sikerülhet ugyan, de nem korrekt utakon (bunda, teljesítményfokozó szer). Aki ilyet bevállal, azzal nagyon óvatosnak kell lenni, mert teljesen ellentmond a józan paraszti észnek! És mivel szerintem a Google nem megvesztegethető ilyen téren, azóta azon gondolkodok, hogy hogyan ígérhet ilyet valaki, vajon hogyan lehet mégis ezt megtenni? Csak arra tudok gondolni, hogy ez maga a kész átverés show, a tájékozatlan ügyfelet jól behúzták a csőbe, és hogy kimeríti a tisztességtelen piaci magatartás fogalmát. Ha valaki mégis mást gondol, kérem írja le nekem, hogy képben legyek. Köszönöm!

A cikk folytatódik, a következő részben azzal, hogy a címkéken kívül mik a keresőoptimalizálás legfontosabb összetevői – hogy a honlapod kereső- és felhasználóbarát legyen, és ha nem is az első helyen, de az első 10-ben nagy valószínűséggel benne legyél. 😉

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*